Tijdelijke pop-up Cambio standplaats geopend in Toekomststraat

Deze week is er een tijdelijke 'pop up' cambio-standplaats geopend in de Willem Linnigstraat te 2060 Antwerpen. Dit in kader van het project ‘Toekomststraten’ van Antwerpen aan’t woord vzw. Zo kunnen de bewoners van de deelnemende Toekomststraten tijdelijk gratis kennis maken met Cambio. De Toekomststraat is een experiment waarin bewoners hun straat onder handen nemen en ombouwen tot hun droomstraat. Door samen tijdelijk (een deel van) de straat autovrij of autoluw te maken in combinatie met autodelen komt er ruimte vrij voor groen, ontmoeting en samenleven. 

De inwoners van de Willem Linnigstraat gaan tijdens het Toekomsttraat experiment een heleboel dingen samen doen; samen straatactiviteiten voor kinderen organiseren, samen gezellig eten, één van de bewoners heeft al de haren van de buren geknipt. Ze gaan echter ook samen boodschappen doen. Vandaar dat we aan Cambio een 'bakkersauto' gevraagd hebben. 

Na de Toekomststraten eind september zal het initiatief geëvalueerd worden met bewoners, organisaties en beleidsmakers. De ervaringen en leerlessen uit de drie Toekomststraten kunnen als inspiratie dienen voor toekomstige beleidsacties/maatregelen voor een leefbaarder en meer mobiel Antwerpen.

Verdere info:

Brief voor alle inwoners van de Toekomststraten: https://www.dropbox.com/s/cqxvankrc0ywx5j/Voucher_cambio_autodelen_Vlaanderen___Toekomststraten2016_1_.pdf?dl=0

Link naar standplaats Willem Linnigstraat: http://www.cambio.be/cms/carsharing/nl/2/cms_f2_16/stdws_info/stationen/station/2913.html#stationdetails  

Contactpersoon: Koen Wynants, info(at)antwerpenaantwoord.be, 0473865503

Fietstocht langs Antwerpse Toekomststraten (24/08/2016)

Drie straten in het district Antwerpen en ééntje in het district Berchem zijn momenteel (gedeeltelijk) autovrij gemaakt. Ze mogen gedurende 10-60 dagen zelf hun eigen ideale ‘Toekomststraat’ bouwen. Een straat waar op een nieuwe manier samen geleefd wordt. Waar buren elkaar ontmoeten, elkaar beter leren kennen en meer dingen samen gaan doen. Samen activiteiten voor kinderen organiseren, samen boodschappen gaan doen, eten voor elkaar maken, samen gezellig picknicken, huistaakbegeleiding doen, … Antwerpen wordt opnieuw uitgevonden!

Op woensdag 24 augustus stellen Antwerpen aan’t woord en het districtsbestuur Antwerpen dit verniewende participatieproject ‘Toekomststraten’ voor aan de Antwerpse pers, stedelijke diensten, stads- en districtsbesturen, geïnteresseerden, sympathisanten. Vertrek om 12u in de Willem Linnigstraat 12 te 2060 Antwerpen.

Inschrijven via mailtje aan info@antwerpenaantwoord.be voor dinsdag 23 augustus, 12u.

Programma:

12u: Ontvangst met broodje en verwelkoming door districtsvoorzitter/schepenen

12u15: Toelichting concept ‘Toekomststraat’

12u45: Start fietstocht

16u30: Einde

Een project dat in 2015 door de inwoners van het district Antwerpen is verkozen in de Burgerbegroting. Antwerpen aan't woord vzw heeft het gerealiseerd samen met de Edward Pecherstraat, Willem Linnigstraat, Biartstraat, talrijke partners, vrijwilligers, stedelijke diensten, Cambio, Autopia, ... 

Edward Pecherstraat bouwt deze zomer een plein in de straat

Wat als je samen met je buren vrij zou mogen fantaseren over jullie straat? Hoe zouden jullie samen leven in jullie straat? We stelden deze vraag aan de Edward Pecherstraat in Antwerpen-Zuid en zij dromen van een plein in de straat, het Pecherplein. Een plein waar allerhande straatactiviteiten kunnen doorgaan: brunch, cinema, rommelmarkt, wereldkeuken, quiz, ... Een plein met bankjes en heel veel speelruimte, met veel groen. Een sorteerstraat om al het afval samen netjes te sorteren. En twee parkeerplaatsen voor zowel cambio als autodelen.

Het blijft echter niet alleen maar bij dromen. Via de Burgerbegroting van het district Antwerpen kunnen zij hun droom tijdelijk gaan realiseren. Deze zomer van 13 augustus tot 25 september zal het plein effectief in de straat aangelegd worden.

Het verkeer zal tijdelijk omgeleid worden. Het tijdelijk verlies aan parkeerplaatsen wordt opgevangen door een gedeeld autogebruik. 

 

Hoe kunnen we samen de Biartstraat 'seniorvriendelijker' maken?

De Biartstraat is een kortere, doodlopende straat gelegen in 2018, vlakbij de Antwerpse Ring. In de straat is een groot Woonzorgcentrum, de Nottebohm. Tijdens de straatvergaderingen in de Biartstraat kwamen de bewoners tot de vaststelling dat ze de bewoners van het Woonzorcentrum toch maar beperkt kennen. Een medewerkster van de Nottebohm werd er bij gevraagd. Niet alle ouderen krijgen regelmatig bezoek. Sommige leven deels zelfstandig, maar kunnen hulp gebruiken bij boodschappen. Vrijwilligers vinden om samen met de ouderen activiteiten te doen is de laatste jaren steeds moeilijker geworden. Zo kwamen ze uiteindelijk samen bij één grote vraag. Hoe kunnen we samen de Biartstraat seniorvriendelijker maken?

Wat kunnen buurtbewoners wel/niet doen samen met de bewoners van het Woonzorgcentrum. Welke activiteiten? Wanneer? Hoe stemmen we elkaars agenda's op elkaar af? Hoe communiceren we met elkaar?

De bedoeling is om tijdens de Toekomststraat periode tijdelijk een aantal experimenten op te zetten. Via die experimenten kunnen we van elkaar leren. Bvb.  Welke noden en behoeften hebben de bewoners van Nottebohm? Welke activiteiten en contacten zijn geschikt, vinden ze fijn? Welke activiteiten vinden de buren aangenaam? Welk soort engagement is haalbaar voor de buren? Eens boodschappen doen? Eens de cafeteria openen? Eens een wandelingetje maken? Kunnen ook de jeugdige buren eventueel klusjes opknappen of ingeschakeld worden? Kunnen ouderen iets bijleren van jongeren/kinderen en vica versa?

Na de Toekomststraat kunnen alle buren, bewoners Nottebohm, medewerkers Nottebohm samen evalueren en bekijken welke samenwerkingen er in de toekomst geïmplementeerd kunnen worden. Welke experimenten waren een succes, waarom en hoe zouden we ze samen kunnen verduurzamen? 

Gezocht: Antwerpenaren met goesting om straat tijdelijk om te bouwen...

Wat als je samen met je buren zou mogen fantaseren over de straat van jullie dromen? Hoe zouden jullie samen leven? Hoe zou jullie straat er uit zien? Zou er dan meer groen zijn? Of bredere voetpaden met meer plaats om te spelen? Zouden jullie samen boodschappen willen doen, samen groenten kweken in de straat, een oudere buur regelmatig bezoeken? Een straat waar je makkelijk contact maakt en het goed leven is voor jou? Welke dromen zou jij eens willen uittesten samen met jouw straat?

Ben jij een enthousiaste Antwerpenaar die goesting heeft om zijn/haar straat of buurt tijdelijk om te vormen tot een ‘Toekomststraat’? Wil je actief met je straat- en buurtbewoners aan de slag gaan om dit mogelijk te maken?

Vanuit het Toekomststraat experiment ondersteunt Antwerpen aan’t woord iedereen die het traject wil doorlopen om hun straat een tijdje helemaal anders in te richten of te organiseren.

Telkens wordt vertrokken vanuit de dromen/ideeën in de straat. Ook goesting om uw droomstraat te realiseren? Schrijf je zo snel mogelijk in via info@antwerpenaantwoord.be dan zorgen we er samen voor dat het niet bij dromen blijft.

Antwerpen aan’t woord en een gans team van partners sta0 klaar om jou hierbij te helpen. Dit is mogelijk dankzij de Burgerbegroting van het district Antwerpen.

Info en contact:

Koen Wynants, info@antwerpenaantwoord.be, 0473865503, www.antwerpenaantwoord.be

Kick off 'Toekomststraten' (burgerbegroting district Antwerpen)

In 2015 kregen burgers van het district Antwerpen voor de tweede keer de kans om te beslissen over de besteding van 1,1 miljoen euro dankzij de burgerbegroting. Antwerpen aan’t woord diende het project ‘Toekomststraat’ in. De inwoners van het district hebben dit project geselecteerd. 

Naar Gents ‘Leefstraat’ voorbeeld, willen we dit jaar in het district een aantal 'Toekomststraten' organiseren. De Toekomststraat is er op gericht om bewoners, ondernemers, beleidsmakers ervaringsgericht te laten uitzoeken hoe een andere benadering van een straat, en in het verlengde daarvan, de openbare ruimte, mogelijk is. In 2015 hebben we onze Toekomststraat 1.0 al uitgetest. Dit jaar willen we een Toekomststraat 2.0 ontwikkelen. 
Momenteel zijn wij in opstartfase. We hebben een plan van aanpak uitgewerkt. Dit zouden we willen aftoetsen bij diverse partners. Bovendien zouden we in de loop van dit traject een beroep willen doen op diverse kennis, expertise en netwerken. Daarom stellen we een ad hoc projectgroep samen. Deze zal in de voorziene looptijd van 10 maanden 5 keer bijeenkomen voor tussentijds overleg. Wij zouden het bijzonder waarderen indien wij op uw deskundige input zouden mogen rekenen in deze projectgroep. 
De eerste bijeenkomst van de werkgroep staat gepland op donderdag 25 februari om 19u30 bij Antwerpen aan ’t Woord.
Projectleider: Koen Wynants, info(at)antwerpenaantwoord.be

Nieuw districtsbestuur Deurne gaat voor 2 Toekomststraten deze legislatuur!

Sinds deze week is er een nieuw districtsbestuur in Deurne, incl. een nieuw bestuursakkoord. Opvallend, het district wil inzetten op “toekomststraten”.  Ze willen deze legislatuur twee “toekomststraten” realiseren. De keuze voor welke straten toekomststraten worden, gebeurt via projectoproep. 

We zijn blij dat het concept van 'Toekomststraten' overal in Antwerpen wordt opgepikt. Zowel in het district Antwerpen als ook in het district Berchem zullen dit jaar nieuwe Toekomststraten georganiseerd worden.

De ideale straat trekt aan de alarmbel

Het aantal kinderen en jongeren in Antwerpen is de laatste jaren fel toegenomen. Dat betekent nieuwe noden en behoeften in de stad, maar ook nieuwe conflicten; Antwerpen moet de volgende jaren kindvriendelijker worden. Dat hebben wij zelf gemerkt bij de opstart van de ‘toekomststraat’. Ook in Borgerhout is de nood aan kindvriendelijkere straten groot. Op woensdag 10 juni trekken buurtbewoners en scholen samen aan de alarmbel in de Kroonstraat. Want zij vragen zich ook af waar en hoe de ideale straat er uit ziet.  

De ideale straat werkt muzisch op de straat van 10:00u tot 11:30u

Met een 500-tal kinderen van de basisscholen Mikado, De Zevensprong, De Reuzenpoort en De Evenaar rond 'de ideale straat', om op een ludieke manier de prangende verkeerssituatie in de Helmstraat, Kroonstraat, Turnhoutsebaan in vraag te stellen. Want waar en hoe is onze ideale straat? ... Wij kijken uit naar wandelende verkeerslichten, gekke zebrapaden,... of een racebaan, want een kind mag op zijn manier dromen van een ideale straat, en heeft er ook recht op. De autovrije Kroonstraat vanaf de Turnhoutsebaan tot aan de Bleekhofstraat is van hen op woensdag 10 juni tussen 10:00u en 11:30u 

De ideale straat picknickt op de straat tussen 12:00u en 13:30u 

Want we hebben plaats vrij in onze autovrije Kroonstraat, vanaf de Turnhoutsebaan tot aan de Bleekhofstraat. Breng je eigen picknicklaken, kussen en boterhammen maar mee en sympathiseer met ons voor een betere mobiliteit, met oog voor kwetsbare jonge weggebruikers.

Meer weten over de ideale straat www.deidealestraat.be of volg ons op facebook www.facebook.com/groups/deidealestraat.

 Samenwerking

We hebben nauw contact met de organisatoren van de Ideale straat. We bekijken de mogelijkheden om in de toekomst samen te werken. De 'toekomststraat' is een concept waarbij zowel bewoners, handelaren, stedelijke diensten, kennisinstellingen, politici samen de ideale straat ontwikkelen. Dankzij deze actie wordt dergelijke dialoog en samenwerking ('cocreatie') in de toekomst misschien mogelijk. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Speciale dank aan al onze partners en vrijwilligers!

De idee om een toekomststraat te organiseren ontstond eind 2014 tijdens overlegmomenten met de partners. Voor ons was het onmogelijk om zoiets te organiseren. Maar al onze partners en vrijwilligers hebben dit samen mogelijk gemaakt. Zo is de toekomststraat een echte co-creatie geworden van beleid, stedelijke diensten, sociale organisaties, ondernemers, experten en bewoners. Samen kunnen we meer! Dat is met de toekomststraat nog maar eens bewezen. Daarin ligt de grote kracht van dit initiatief. De betrokkenheid van en het eigenaarschap bij vele mensen. Dat is samen stad maken!

En daar zijn we iedereen enorm dankbaar voor; Weekendschool Antwerpen (EVA Inburgering en integratie), stad Antwerpen, district Antwerpen, Good planet, Cadix Lyceum, Lucernacollege, buurtwinkels/ondernemers uit Antwerpen-Noord, Stijn Wens, Samenlevingsopbouw Antwerpen, Walter Van Gastel, Trage Zondag, Kras-Noord, Sudisobe vzw, Lucerna college, Autopia vzw, Buurtregie, Opsinjoren, Stad in dialoog, Jeugddienst, Groendienst, Sportdienst, Werkhaven, Thuis in de stad,... En niet te vergeten, alle vrijwillige ‘toekomstmakers’ die meegewerkt hebben. Speciale dank aan Sarah Goossens, Jochen Van Den Eynde, Johan Degreef, Jonah, Arif Arifov, Herman De Bleser, Koen Kuylen, Mustapha en 2 zonen, Jochen Van Den bergh, Dirk Lauwers, Tim Devos, Vince Lemmens, Inge Clement, Chris Schillemans, vrijwilligers van Sudisobe, Kras-Noord en Centrum de Wijk, An Lemmens, Stien Mercelis, Liesbeth Baeten, Bart Mermans, Dagmara, Margot Joris, kleine Achmed, Jeroen Verscuren, Stef, Maarten Pacqué, Joke, Koen Pyls, Aliye Kurumlu, ...

Eerste #Toekomststraat in Antwerpen groot succes

Zondag 31 mei bouwden kinderen, jongeren en buurtbewoners in de Trapstraat in Antwerpen-Noord samen hun ideale, leefbare en kindvriendelijke ‘toekomststraat’. In een lang voortraject hebben ze samen een ontwerp gemaakt dat op 31 mei (al was het maar tijdelijk) werd gerealiseerd. En de reacties van de kinderen waren bijzonder enthousiast.

De straat werd veel groener gemaakt. Er was veel meer ruimte voor sport en spel. Er kwamen op alle hoeken van de straat gezellige zithoekjes. De straat werd kleurrijk geschilderd en veel aantrekkelijker gemaakt. Om de veiligheid van de kinderen te verhogen werden wegmarkeringen en zebrapaden getekend om automobilisten te stimuleren om trager te rijden en voorrang te geven aan kinderen. De straat werd aan het eind van de dag zeer duidelijk door de kinderen geclaimd.Dat bewijst de sfeerreportage van ATV: http://atv.be/nieuws/2015-05-31/trapstraat-voor-een-dag-toekomststraat/#.VW1vmzGsWux

Een aantal ingrepen waren tijdelijk. Maar gezien de waardering van de kinderen en de buurtbewoners wil Antwerpen aan’t woord de resultaten verder bespreken met alle betrokkenen; district Antwerpen, buurtbewoners, scholen, jeugdorganisaties… Naar analogie met de ‘fietsstraat’ zou gedacht kunnen worden aan de ‘kindstraat’ of ‘kindlint’. Een ‘kindstraat’ zou een straat kunnen worden waar kinderen de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van kinderen. Je zou de snelheid kunnen beperken tot 20km/u, speciale wegmarkeringen kunnen aanbrengen, sensibilisatiecampagnes kunnen opzetten. De ‘kindstraat’ zou in overleg met alle partijen op strategische plekken ingevoerd kunnen worden waar heel veel kinderen passeren; aan speelplekken, aan parken, scholen, …

Kindstraten kunnen een gedragsverandering bij de Antwerpse weggebruikers in gang zetten. Waar veel meer respect is voor de zwakste weggebruikers in de straat, in eerste plaats kinderen.

De toekomststraat als concept heeft zeer duidelijk gewerkt. Intensief diverse partijen samen brengen en samen laten nadenken over de toekomst van de stad werkt. Het feit dat het niet enkel bij praten bleef, maar ook bij uitvoeren, gaf een extra dimensie aan het co-creatietraject. Antwerpen aan’t woord wil verder experimenteren met de ‘toekomststraat’. Je kan dit concept op diverse manieren gaan toepassen: bij een geplande her aanleg, of om nieuwe ideeën tijdelijk te gaan uittesten, op specifieke plekken in de stad.

Persinfo

Info en contact via info@antwerpenaantwoord.be of 0473865503.

Voor meer info en sfeerbeelden; zie www.toekomststraat.be

Partners:

De toekomststraat op 31 mei 2015 is een eerste experiment van Antwerpen aan’t woord. Voor deze specifieke editie van de toekomststraat werkt Antwerpen aan’t woord nauw samen met de Weekendschool Antwerpen (EVA Inburgering en integratie), stad Antwerpen, district Antwerpen, Good planet, Cadix Lyceum, Lucernacollege, buurtwinkels/ondernemers uit Antwerpen-Noord, Stijn Wens, Samenlevingsopbouw Antwerpen, Walter Van Gastel, Trage Zondag, Kras-Noord, Sudisobe vzw, Lucerna college, Autopia vzw, Buurtregie, Opsinjoren, Stad in dialoog, Jeugddienst, Groendienst, Sportdienst, Werkhaven, Thuis in de stad,... En niet te vergeten, alle vrijwillige ‘toekomstmakers’ die meegewerkt hebben. Speciale dank aan Sarah Goossens, Jochen Van Den Eynde, Johan Degreef, Jonah, Arif Arifov, Herman De Bleser, Koen Kuylen, Mustapha en 2 zonen, Jochen Van Den bergh, Dirk Lauwers, Tim Devos, Vince Lemmens, Inge Clement, Chris Schillemans, vrijwilligers van Sudisobe, Kras-Noord en Centrum de Wijk, An Lemmens, Stien Mercelis, Liesbeth Baeten, Bart Mermans, Dagmara, Margot Joris, kleine Achmed, Jeroen Verscuren, Stef, Maarten Pacqué, Joke, Koen Pyls, Aliye Kurumlu, ...

De Toekomststraat maken we allemaal samen

Antwerpen is een stad met een toekomst. Maar hoe ziet die toekomst er concreet uit? Moeilijk te voorspellen. De enige manier om daar achter te komen is samen experimenteren. Hier een overzicht van wat je allemaal mag verwachten in de toekomststraat. Onze inspiratie halen we uit de maquettes die de kinderen van de weekendschool Antwerpen hebben gemaakt. Mis je iets? Kom af, en laat het ons zien. Want de toekomst van onze stad maken we allemaal samen.

·         De Kindvriendelijke stad

In de toekomststraat kunnen kinderen zich vrij uitleven; freerunning, ballenbad, pannavoetbal, sport en spel, muziek, EHBO-stand. 

·         De productieve stad

In de toekomststraat wordt van alles gemaakt, worden ambachten opnieuw ontwikkeld; schilderen muren en straatmeubilair, DIY straatmeubilair workshops, ...

·         De eetbare stad

In de toekomststraat produceren we ons eigen voedsel: fruit/groenten/kruiden, straatkeuken, picknick, ijsjes en suikerspinnen,... 

    ·         De duurzame stad

Afval is er nauwelijks in de toekomststraat. Alles wordt gerecycleerd, geupcycled. Afval wordt lokaal verwerkt; straatkip, zwerfvuilinstallatie met 3 Herashekken

·         De spontane, creatieve stad

In de toekomststraat ontstaan veel ideeën. En wordt iedereen gestimuleerd er iets mee te doen: fotoshoot, streetart, 50 stoelen, ‘freemike’, streetdance, inspiratiemuur.

·         De gedeelde stad (‘shared spaces’)

De toekomststraat wordt door iedereen samen gedeeld; autodeelparty, ‘zebrapaden’ 2.0, straatmarkeringen2.0, kindlint, nieuwe verkeersborden, fietsmarkeringen, markeringen om snelheid auto’s te verminderen

·         De groene stad

De toekomststraat is groen: parklets, groenbeplantingen, bloembakken, boomspiegels, geveltuinen

·         De leefbare stad

In de toekomststraat is er geen overlast: 2 toiletten, vuilbakken incl. ‘gamification’, markeringen op de straat

·         De warme stad

De toekomststraat is een warme, gezellige straat: straatBBQ, terras café

·         Stad die we samen maken

De toekomststraat maken we allemaal samen; we gaan in dialoog en werken samen aan een gemeenschappelijke toekomst; evaluatieinstallatie, burenbanken, kinderzitjes. 

Worden kinderen de baas in de #Toekomststraat?

De oefening die we met de Toekomststraat doen is niet zomaar uit de lucht gegrepen. We willen echt onderzoeken hoe de ideale, kindvriendelijke toekomststraat werkt.

We gaan in de toekomststraat ook experimenteren met allerhande straatmarkeringen, stoepkrijt etc. En die moeten een nieuwe visie duidelijk maken aan bewoners, bezoekers, gebruikers, maar ook politici, belangengroepperingen, ... 

In stedenbouwkundige kringen gelooft men hoe langer hoe meer in een gedeeld ruimtegebruik (‘shared spaces’). Alle gebruikers moeten samen 1 en dezelfde ruimte delen. Dat vergt een totaal andere mindset van die gebruikers; want divers ruimtegebruik leidt vaak tot conflicten. Gebruikers moeten zelf meer verantwoordelijkheid opnemen om zich te gedragen tov de andere gebruikers, om in dialoog te gaan en om samen te werken. Men spreekt ook wel eens van het ‘respectvol conflictmodel’.

De Trapstraat is op zich al heel interessant om hier mee te experimenteren, want er zijn geen afgescheiden voetpaden, fietspaden, trambedding, busbaan, … Alles ligt op hetzelfde niveau. Momenteel is dat echter gevaarlijk, want auto’s bijvoorbeeld scheuren door de straat.

Aan u, de bezoeker, de kinderen vragen we om samen strategisch nieuwe markeringen aan te brengen in de straat die een gedeeld, respectvol ruimtegebruik/gedrag moeten stimuleren. Hiervoor is het interessant om in de geest van een specifieke gebruiker te proberen duiken: bijvoorbeeld kinderen. Wat kan kinderen stimuleren? Bijvoorbeeld een grappig dierenspoor, of een grappig zebrapad, of net een heel chaotisch zebrapad. Andere doelgroep: automobilist. Wegmarkeringen kunnen snelheid remmen. Of op straat een groot kind en een kleine wagen tekenen geeft aan dat kinderen prioritair zijn in een straat.

We willen ook een nieuw verkeersbord ontwerpen voor de kindvriendelijke toekomststraat; zie foto van Parijs hieronder. Ook dat verkeersbord kan morgen op straat ontworpen worden.

Bijkomende info:

Live Streetart in #toekomststraat

In januari hebben we kinderen van de weekendschool Antwerpen hun ideale Toekomststraat laten ontwerpen. Dit na tal van gesprekken met diverse partijen (buurtbewoners, politici, jongeren, ...) Van hun ontwerp hebben we ze drie maquettes laten maken. In alle maquettes werken de kinderen met veel kleur, veel tekeningen. In de ideale, kindvriendelijke toekomststraat kan streetart dus niet ontbreken.

Op de locatie van onze eerste toekomststraat is er een ideale plek voor streetart. Maar hoe konden we iemand vinden die dit voor ons wou doen? Via onze open, co-creatieve aanpak zijn we in contact gekomen met Goodplanet. Zij waren een gelijkaardig project aan het doen met jongeren van het Cadix Lyceum, vlakbij Park Spoor Noord. We hebben de krachten gebundeld en een ontwerp laten maken door studenten publiciteit. Dagmara heeft het winnende ontwerp gemaakt en zal zondag in de Trapstraat een kunstwerk maken tijdens de toekomststraat.

De toekomststraat is ook een experiment mbt het omgaan met formele, vaak verouderde procedures en regels. We hebben voor het evenement op zich formeel een goedkeuring van de Burgemeester. Maar voor vele interventies, waaronder deze streetart, is er geen goedkeuring gevraagd. Al te zware procedures fnuiken spontane interventies in de stad. Hierover gaan we verder in gesprek met het Antwerps stadsbestuur samen met alle andere partners. Laten we van Antwerpen samen een spontane stad maken!

Onze inspiratie: Ijsblokkenactie Panamarenko (VAGA) '68

In 1968 organiseert VAGA (Vrije Actie Groep Antwerpen) een ludieke actie om het Conscienceplein in de Antwerpse binnenstad autovrij te maken. Panamarenko en Hugo Heyrman - die al enige tijd actief waren als happeningkunstenaars - namen aan de actie deel door de de rijweg af te sluiten met een muur van grote ijsblokken. Ook Wannes Van de Velde was van de partij.

Panamarenko woonde vroeger in de Trapstraat. Wij sluiten de Trapstraat niet af met ijsblokken, maar met paletten. En we hebben van de stad officieel een goedkeuring gevraagd en gekregen voor onze 'happening'...

Bekijk de historische beelden uit Echo van 13 juli 1968 via http://cobra.be/cm/cobra/videozone/rubriek/kunst-videozone/1.2112667

Pic Nic de #toekomststraat!

Op zondag 31 mei bezetten we gedurende een ganse dag de Trapstraat in Antwerpen-Noord. Er zullen tal van activiteiten plaatsvinden voor kinderen en jongeren. In de straat voorzien we voor de ouders en buurtbewoners een gazon waar iedereen rustig kan picknicken. Je brengt iets mee wat je zelf hebt klaargemaakt of iets wat je graag eet (dat kan heel eenvoudig zijn) Doel van deze happening? De mensen de mogelijkheid geven om zich de publieke ruimte opnieuw toe te eigenen. Samen de ideale, kindvriendelijke, leefbare toekomststraat te maken en ervaren.

Programma

Niets is aan het toeval overgelaten om er een geslaagd feest van te maken! Muziek, Freerunning, DIY straatmeubilair workshops, zebrapaden ontwerpen, … om je picknick te vervolledigen. Je kan genieten van een compleet nieuwe publieke ruimte die tijdelijk is afgesloten voor wagens...

Neem deel aan de grote picknick of kom langs. Wat je ook doet, de straat zal van jou zijn en je zou willen dat het zo blijft!

Naar een idee van Pic nic the streets Brussel

Waar ? Trapstraat, 2060 Antwerpen

Wanneer ? Op zondag 31 mei 2015 vanaf 12u 's middags

Web? www.toekomststraat.be

Freerunners Kras-Noord op #toekomststraat

Adem, de Antwerpse Spiderman

Adem (14) is een freerunner van Kras-Noord. Freerunners zijn jongeren die op straat obstakels overwinnen met allerlei sprongen, salto’s en andere gymnastische oefeningen. Straatacrobaat is misschien nog de beste vertaling voor een freerunner. ‘Als je goed hebt getraind, is het niet gevaarlijk’, vertelt freerunner Adem. ‘Maar je moet goed en veel oefenen. Dan kan je het gevaar beter inschatten.’

Freerunnen ontstond toen enkele jongeren op internet zagen hoe soldaten een hindernisparcours aflegden. Deze kopieerden de legeroefening in het straat en sindsdien zijn er in veel Europese steden jongeren die aan freerunning doen.

Op de toekomststraat zullen we ook een freerun-parcours installeren. ‘Natuurlijk zal ik er zijn’, zegt Adem. ‘Samen met mijn vrienden zullen we er onze kunstjes tonen en geven we alle kinderen en jongeren uit de buurt een gratis workshop.’ Zondag 31 mei vanaf 13u30 tot 17u in de Trapstraat te 2060 Antwerpen. 

Website Kras-Noord http://www.krasjeugdwerk.be/steunpunten/noord/adres/

Pressibella, Yassine, Jasmit (journalisten weekendschool Antwerpen)

In de toekomststraat, delen buren hun auto

In de ideale, kindvriendelijke toekomststraat is er meer ruimte voor kinderen. Ruimte die nu voornamelijk door auto's wordt ingenomen, zowel de straat zelf als parkeerplaatsen. Een oplossing om meer ruimte in een straat te creëren is door een ander, optimaler autogebruik in de stad. Dat kan bijvoorbeeld door in een straat aan autodelen te doen. Zondag gaan we in de Trapstraat in gesprek over autodelen. Autopia zal een 'autodeelparty' organiseren vanaf 14u30. Interesse? Kom af!

Wablief?

Bij autodelen wordt één wagen gebruikt door verschillende gezinnen. Jij gebruikt de auto als je hem nodig hebt, als je hem niet nodig hebt, kan iemand anders hem gebruiken.Wanneer je wagen gebruikt, betaal je een vaste kilometerprijs (0,25€ à 0,35€ afhankelijk van het type wagen) aan de eigenaar.

 En praktisch?

Samen met enkele buren één of meerdere van jullie wagens delen. Het is super eenvoudig!

  1. Je bepaalt de kilometerprijs
  2. Je maakt afspraken
  3. je reserveert de wagen
  4. je gebruikt de wagen
  5. je betaalt enkel als je de wagen gebruikt

 Wie kan Autodelen?

  • Heb je geen auto maar af en toe heb je er wel één nodig
  • Heb je een auto maar je gebruikt hem niet zo veel
  • Heb je twee wagens en je gebruikt één er van niet veel
  • Heb je af en toe een tweede auto nodig

Antwoordde je op één van bovenstaande vragen “ja”, dan is autodelen ideaal voor jou!

 Maar waarom zou ik een auto delen?

Voor je portemonnee! je kan niet goedkoper met een wagen rijden dan hem samen met je buren te delen

  • (Adem)ruimte voor je wijk! door een auto te delen zijn er minder wagens nodig in je straat, er is dus meer plaats om te wandelen, te fietsen en te spelen
  • Fun! Een auto delen met je buren is de ideale manier om elkaar beter te leren kennen.
  • En het is nog goed voor het milieu ook! doordat je minder met de auto rijdt, is er minder CO-2 uitstoot

 

Meer informatie?

Op 31 mei is ook Autopia aanwezig op de Toekomststraat! Kom gerust onze medewerkster Charlotte aanspreken, zij beantwoordt al je vragen over autodelen.

Neem ook een kijkje op onze website: www.autodelen.net/ of neem contact met ons op via mail: autopia@autodelen.net of via telefoon: 09/242.75.32

Wij helpen je met het contacteren van je buren, het maken van afspraken, het bepalen van de prijs en alle vragen die je hebt over het delen van een wagen met je buren.

 

Partner in de kijker: Weekendschool Antwerpen

De grootste partner van de Toekomststraat is de weekendschool Antwerpen. Samen met de stad Antwerpen, Antwerpen aan't woord hebben we in het voorjaar 2014 een participatieproject ontwikkeld naar aanleiding van de oproep van 'Thuis in de stad' rond innoverende, vernieuwende projecten voor een kindvriendelijkere stad. Dankzij de weekendschool hebben we vele zondagen intensief met kinderen uit twee aandachtsbuurten kunnen werken. Dit is achteraf een schitterend en uitzonderlijk platform gebleken. We zetten ze daarom heel graag even in de kijker.

Hoe kan je het potentieel in kinderen tussen 9 en 12 jaar blootleggen, hen laten doorgroeien en kansen geven? Dat is kortweg de opdracht van de Weekendschool Antwerpen. Op een creatieve manier worden kinderen uit aandachtswijken in contact gebracht met allerhande thema’s binnen onze maatschappij: wetenschap, sociale thema’s, actualiteit, cultuur, … noem maar op. Kinderen worden binnen de Weekendschool aangemoedigd om zelfstandig aan de slag te gaan. Hoe zoek je informatie op? Hoe voer je een discussie? Hoe presenteer je iets? 

Op een speelse maar onderbouwde educatieve manier bouwt de weekendschool mee aan een bredere kijk op wat de samenleving hen te bieden heeft en vergroten we hun slaagkansen in het onderwijs.

Met dit project wil de stad Antwerpen kinderen uit aandachtswijken de kans geven om hun talenten op een andere manier te ontdekken. 

Drie leerlingen aan het woord: https://www.youtube.com/watch?v=UlR82FsWkNM

Onze inspirator: Lab van Troje-Leefstraten

 

 

Voor de ontwikkeling van de toekomststraat in Antwerpen werden we voornamelijk geïnspireerd door de Leefstraten in Gent. De Leefstraat is het eerste experiment van Lab van Troje, een vergelijkbaar platform als Antwerpen aan't woord. In 2013 en 2014 organiseerden ze 14 Leefstraten in Gent. Het grootste verschil met de toekomststraat is dat zij gedurende een langere periode de straat in de 'toekomstversie' laten; niet 1 dag, maar gedurende meerdere weken. Bewoners moeten gedurende die periode zich ook anders verplaatsen, alternatieven onderzoeken voor duurzamere verplaatsingen binnen en buiten de stad. 

Voor onze eerste editie is gedurende de voorbereiding de focus ook verruimd van mobiliteit en kindvriendelijkheid naar sociale cohesie. Omdat uit gesprekken met bewoners van de Trapstraat daar de meeste nood aan bleek. We zien sociale cohesie, dialoog en samenwerking tussen buren als een soort hefboom naar een duurzamere, meer collectievere straat en stad. Collectief vervoer bijvoorbeeld is maar mogelijk als je mekaar vertrouwt en als je je leven kan afstemmen op dat van je buren. Willen we de omgeving van Park Spoor Noord, waar de Trapstraat ligt, structureel kindvriendelijker/autoluwer maken, dan is sociale cohesie een eerste tussenstap in een langduriger traject. 

Het is in ieder geval onze ambitie om de toekomstraat in Antwerpen verder uit te testen en door te ontwikkelen. Dit is onze 1.0 versie. Antwerpen is Gent niet, op vele vlakken. Dus we gaan iets op maat van Antwerpen maken, dit in samenspraak met alle Antwerpse actoren en stakeholders. Want voor ons als Antwerpen aan't woord ligt vooral daar de focus; de toekomst van de stad is iets wat we allemaal samen moeten maken: bewoners, middenveld, ambtenaren en politici. Als Antwerpen aan't woord willen we dit cocreatieproces initiëren en faciliteren. Het zijn de stakeholders die samen de koers bepalen.

Meer info over Lab Van Troje en de Gentse Leefstraten;